Kan det betale sig at spille musik i butikken?

Posted by:

Du har en butik og spiller musik for dine kunder - eller måske overvejer du det.

Jeg gætter derfor på, at du har stillet dig selv spørgsmålet:

Kan det overhovedet betale sig at spille musik i butikken?

Det koster jo en formue til KODA, musikanlæg og gud ved hvad ellers. Det er ihvertfald ikke gratis at spille musik, og de udgifter skulle jo helst balancere med de ekstra indtægter musikken kan skabe.

Lad os derfor se på det engang.

Musik påvirker omsætningen

Rigtigt mange bruger musik til at skabe en god stemning i butikken. Og det er en værdi, der kan være svær at gøre op i kroner og ører.

Men hvis du har læst mine andre blogindlæg, vil du allerede vide, det beviseligt kan gavne din omsætning og påvirke dine kunders købsbeslutninger positivt, at spille musik i din butik. Casestudier lavet af anerkendte forskere har faktisk vist, at det optimale musikvalg kan øge din omsætning med helt op til 38%!

Så lad os alligevel prøve at gøre værdien af musik op i kroner og ører.

Vi skal derfor se på meget forskellige butikker i de næste par blogindlæg:

Musik i den lille nichebutik

Den første er skabt næsten ud fra fri fantasi. Det er en lillebitte butik, der handler med specialfødevarer. Det hele er økologisk og lokalt produceret. Det er derfor en rigtig nichebutik med en hel del stamkunder. Og nej, den ligger ikke engang i København.

Har du selv en nichebutik, kan det være rigtigt gavnlig, at lave en skarp musikprofil. For så kan du rigtigt bruge musikken til at komme helt ind under huden på din målgruppe, som du formentlig kender rigtigt godt. På den måde kan musikken bruges til at støtte op omkring de følelser og fornemmelser, som du og butikken gerne vil give dine kunder.

Hvis musikprofilen er skræddersyet specifikt til målgruppen, vil kunderne føle en større tilknytning til butikken. Så de har lyst til at blive længere og ikke mindst komme igen og igen og igen. Og fordi det er en nichebutik, kan man godt arbejde på at være lidt snæver i sit musikvalg.

Samtidig kan musikken være med til at påvirke adfærden, mens kunderne er i butikken. Så de bliver der længere tid. Eller bliver gjort opmærksom på specifikke produkter, nyheder eller tilbud ved hjælp af musikprofilen. Og så køber kunderne mere.

Begge dele kræver, at man lægger en strategi og en konkret plan for den musik, man spiller i butikken. Og der er er rigtigt meget man kan gøre. Hvis man tager sig tid og tager opgaven alvorligt er det derfor slet ikke urealistisk, at musikken typisk kan bidrage til en meromsætning på 5% til en start.

Hvordan ser vores regnestykke så ud? Kan det betale sig at bruge tid og penge på at lave en musikstrategi?

Lad os se på udgifterne engang.

KODA-afgift:

For at spille musik, skal du have en aftale med KODA.

Det kommer du ikke udenom - heller ikke bøden, hvis du lader være. KODA sørger til gengæld for, at musikerne bliver betalt for deres værker - og det er egentlig meget rimeligt.

Afgiften til KODA er afhængig af butikkens størrelse (den del som kunderne opholder sig på).

Vores lille butik i eksemplet er på 30 m2Derfor koster det 968,44,- i kvartalet for butikken (eller 3874,- per år) i KODA afgift (2017 priser)

Musik:

Butikken har valgt en streamingløsning med en månedlig udgift på ca. 275,- per måned. Det bliver til ca. 3300, per år.

(Vi vender tilbage til, hvilke muligheder du har - og hvad du må og ikke må i senere blogindlæg).

Musikanlæg:

Fordi rummet ikke er så stort og fordi det bedste lydniveau til butikken ikke kræver mere, er det kun nødvendigt med at par trådløse højtalere til en samlet pris af ca. 5000,-, som afskrives første år.

Og lad os nu se resultatet...

Resultat:

Butikken omsætter for ca. 1 mio om året

Musikstrategien vil da give en meromsætning på mellem 50 i vores eksempel ved en effekt af musikken på 5%.

Fratrukket alle udgifter for det første år - ialt på ca. 12.000,-  vil det derfor kunne give en meromsætning på ca. 38.000,- at spille musik i butikken.

Musikken behøver faktisk kun bidrage med så lidt som 1%, før det kan betale sig at spille musik i vores lille butik i eksemplet.

Konklusion:

Det kan i de allerfleste tilfælde betale sig at spille musik i butikken!

Også selvom det er en lillebitte butik og der skal investeres i KODA-afgift, musikudstyr, musik og måske rådgivning, før du kan komme igang.

For at få det fulde udbytte ud af det - og udnytte musikkens værdi for alvor, bør du dog sætte dig ned og lave en plan for, hvordan du skal sammensætte din musik i butikken. Det tager lidt tid, men det kan virkelig betale sig.

2

Comments

  1. Margit schelde  marts 11, 2016

    Hej . Jeg vil rigtig gerne høre mere om hvad jeg kunne gøre i min forretning . Jeg handler med genbrug og møbeldesign . Jeg har min butik i en lade der kun er åbent hver lørdag her kommer rigtig mange kunder i de 3 timer jeg kun har åbent . Det ville være så godt og hyggeligt med lidt musik og det har jeg tænkt på længe men lige hvad der sælger bedst i min forretning er jo lige det. . ??? Hvilken slags musik valg er bedst . Min kunde gruppe fra 20 – 70 år . Mvh Margit schelde . Min forretning hedder Tingfindernes Paradis genbrug og design møbler CVR 35942920

  2. Simon Kirk Nissen  april 4, 2016

    Hej Margit,

    Det lyder rigtigt spændende!

    Det er et simpelt spørgsmål – som ikke har et helt så simpelt svar. Desværre.

    Der er nemlig en del ting man skal tage højde for – især med så bred en kundegruppe.
    Men jeg mener bestemt du kan få rigtigt god gavn af at spille musik.

    Jeg har derfor skrevet til dig “privat” – så kan vi snakke videre.

    P.s for andre interesserede er jeg ved at lægge sidste hånd på et online kursus, der gennemgår, hvordan man tager bedst laver en musikstrategi, der virker. Og bare rolig – det er både underholdende og fuld af eksempler.

    Skriv dig op til nyhedsbrevet, hvis du vil være en af de første, der hører mere om det.

    Mange hilsner
    Simon

Add a Comment


UA-55959020-1