Hvorfor lyder kommercielle radiostationer næsten ens?

Posted by:

I weekenden lørdag den 14. april gik turen til Århus til årets RadioRadio kongres. Og da jeg ankom, blev jeg pludselig nervøs.

Jeg var blevet indbudt til at inspirere en masse radiofolk fra Danmarks kommercielle radiostationer. Endda i fint selskab med en masse både danske og udenlandske oplægsholdere. Jeg skulle komme med ny viden og inspiration omkring, hvordan musik påvirker lyttere.

I radioreklamer, som underlægning i programmerne, som middel til at fastholde lyttere og ikke mindst i radioernes imaging.

Det var den sidste ting, jeg faktisk pludselig var blevet lidt nervøs for at skulle snakke om.

Simon Kirk Nissen "Hvordan virker musik" foredrag på RadioRadio 2018

Foto: Allan Niss FotoNiss.dk

Ville jeg spolere den gode stemning?

Imagingdelen er lydelementerne, der hjælper dig som lytter til at vide, hvilken kanal du er på. Du ved de der “Du lytter til Radio XX”- sagt med den rigtige radiostemme, med masser af musik og swoooosh effekter på. Og selv om jeg ikke ved en dyt om at lave radio, så ved jeg trods alt en del om, hvordan lyd påvirker mennesker. Så på den led var vi et perfekt match – radioerne og jeg.

Simon Kirk Nissen "Hvordan virker musik" foredrag på RadioRadio 2018

Foto: Allan Niss FotoNiss.dk

Men jeg var nervøs for, om et af mine lydeksempler ville spolere det match og den gode stemning, jeg altid plejer at bygge op i mine foredrag.

Simon Kirk Nissen "Hvordan virker musik" foredrag på RadioRadio 2018

Foto: Allan Niss FotoNiss.dk

Jeg havde nemlig lavet et sammenklip af en hel masse radiostationers imaging. Sådan for at illustrere, at de havde rum til forbedring – primært fordi allesammen brugte den samme pose af tricks.

Resultat: Alle radiostationernes præsentation af dem selv lyder nærmest ens.

Du kan selv prøve at høre det her:

Det kan altid give lidt nedadvendte mundvige, at fortælle mennesker, de kan gøre det bedre, når de selv synes, de gør det godt. Men at fortælle det til en forsamling, hvor du netop har opdaget, at hovedsponsoren gennem flere år er – ja gæt selv – et førende firma, der laver imaging til radiostationer.

SÅ bliver man nervøs…

Simon Kirk Nissen "Hvordan virker musik" foredrag på RadioRadio 2018

Foto: Allan Niss FotoNiss.dk

Jeg aftalte derfor med mig selv, at den del skulle nedtones lidt. Så ingen blev stødt.

Men sådan skulle det ikke gå

Men lige inden jeg skulle på, tænke jeg: “Nej fandeme nej. De har brug for at høre det! Og hvis jeg ikke fortæller det, er der sgu ingen, der gør.”

I kombination med, at foredragscirkushesten lugtede savsmuld, blev eksemplet derfor fremhævet og der blev sat streg under pointen.

Og så klappede salen spontant!

Pyyyy ha….

Alting endte godt og folk var meget begejstrede.

(Ja – ok ham hovedsponsoren har travlt med sin email her – men jeg fandt ud af, han var fra Holland, så han er undskyldt…)

Simon Kirk Nissen "Hvordan virker musik" foredrag på RadioRadio 2018

Foto: Allan Niss FotoNiss.dk

Se/lyt selv her…

Hvis du er blevet nysgerrig omkring, hvad jeg ellers talte om kan du se en videopodcast af mit oplæg herunder. Du må tænke dig til det højere tempo og mig, der farer omkring på hele scenen og gestikulerer, mens jeg ser alvorligt på folk.

I podcasten tager vi det mere roligt. God fornøjelse!

Du kan også se mere om RadioRadio kongressen her: www.radioradio.dk

Og hvis du også er interesseret i et underholdende og inspirerende foredrag, om hvordan musik påvirker mennesker i butikker, i markedsføring, i telefonen eller endda på arbejdspladsen – så skriv til mig på info@mindmovingmusic.dk

0

Add a Comment


UA-55959020-1