Hvilken musik må jeg bruge i min butik?

Posted by:

Hvad må man? Hvad må man ikke? Hvornår – og hvorfor – skal Koda have penge? Og så videre.

Bølgerne går tit højt, når emnet diskuteres! Derfor vil jeg gerne hjælpe med at skabe overblik over det.

Nedenfor er en liste over spørgsmål, jeg tit får omkring brug af musik i butikker og rettigheder. Jeg har fået hjælp af blandt andet Koda’s jurister men også andre interessenter som Spotify og Itunes. Svarene står jeg selv på mål for.

Jeg håber, det vil være en hjælp for dig, som er butiksejer til at få tvivlen af vejen – men også bare for dig som er nysgerrig.

Hvornår skal jeg helt overordnet betale Kodaafgift?

Det skal du, når du bruger musik i din butik – dansk eller udenlandsk – som er beskyttet af Koda. Selvom det lyder simpelt er der en masse gråzoner her – dem gennemgår jeg derfor.

Skal jeg betale Koda, når jeg spiller YouTube?

Du må spille Youtube lige så tosset du vil i butikken. Og som udgangspunkt skal du betale til Koda for at gøre det. Undtagen når musikken – og jeg mener al musikken uden undtagelse – er royaltyfri. Nej, der må ikke snige sig et eneste Rasmus Seebach nummer ind. Heller ikke en supergod kopiversion, der dukker op i dit YouTube feed.

Skal jeg betale Koda, hvis jeg kun spiller Royalty-fri musik?

Hvis musikken af en eller anden årsag ikke er beskyttet som for eksempel royalty-fri musik, behøver du ikke betale KODA afgift. Men det kræver, at du er i stand til at dokumentere det.

Og hvad angår YouTube – så ved Koda godt du kan skifte fra en Royaltyfri kanal til Rasmus Seebachs greatest kanalen, lige når de er gået ud af døren. Så de skal nok holde øje og følge op.

Personligt vil jeg slet ikke anbefale Royaltyfri musik. Det kan ikke betale sig!

Ofte er kvaliteten af Royaltyfri musik yderst svingende, så du skal bruge lang tid på at finde noget af en ordentlig kvalitet.

Men jeg ved selvfølgelig ikke, hvad din tid er værd i forhold til Kodaafgiften?

Desuden kan det sagtens betale sig at betale Koda afgiften og have fri adgang til kvalitetsmusik, der vil virke laaaangt bedre i din butik. Det ser vi på lige om lidt.

Skal jeg betale Koda, hvis jeg kun spiller musik, der er mere end 70 år gammel?

Ja og nej.

Når musikken er over 70 år gammel, er musikken fri. Så Koda opkræver ikke penge for Mozart og Bach. Men du skal stadig afspille musikken. Og det kræver en cd eller noget andet, hvor musikken er indspillet.

Når du betaler normal Kodaafgift går 43% af denne faktisk til Gramex, som varetager rettighederne for indspillet musik.

Så hvis du kun spiller musik, der er over 70 år – som for eksempel Søstrene Grene gør det -kan du nøjes med at betale Gramexdelen på 43%. Det skal du lave en særskilt aftale med Koda om. For det er dem, der opkræver begge dele.

Skal jeg betale Kodaafgift for at spille licensbetalt radio som P3 eller P4?

Ja! Det gælder også, hvis du har et TV kørende. Også selvom DR, TV2 og andre i forvejen betaler Kodaafgift. Du kan se forskellen på Kodaafgift og licens længere nede i teksten.

Grunden til at du skal betale Kodaafgift, er fordi du bruger musikken fra radioen til at skabe grobund for omsætning i din egen butik.

At radio så ikke er det smarteste valg, fordi du mister kontrollen og alle de mange vilde ting du kan opnå med musikken, hvis du brugte den mere målrettet, er en anden sag.

Må jeg spille internetradio?

Ja, det må du. Men jeg vil ikke anbefale det, for du mister igen kontrollen over musikken – og ofte er der også reklamer for eksempel for radioen selv. Det er ofte ret forstyrrende. Og du skal under alle omstændigheder betale KODA afgift.

Må jeg spille lokalradio?

Ja, men ligesom med internetradio mister du igen kontrollen. Og hvad værre er, så indeholder lokalradio reklamer. Og det er ikke smart, at dine kunder står i din butik og hører reklamer for dine konkurrenter. Slet ikke, når du skal betale KODA afgift for det. Så jeg vil absolut ikke anbefale det.

Skal jeg betale Kodaafgift, hvis jeg kun spiller musik for mine medarbejdere?

Hvis det kun er medarbejderne, der kan høre musikken (og I er under 40 ansat), skal du ikke betale for at musikken. Men hvis dine kunder kan høre det – så skal du.

Må jeg spille Spotify, Tidal, Applemusic eller andre streamingtjenester i butikken?

Du må derimod ikke bruge Spotify, Tidal, Applemusic eller lignende uden at have en erhvervsløsning. P.t er det kun Spotify, der har sådan en løsning – og desværre kun med et begrænset udvalg af numre. I min optik er den ikke pengene værd. Årsagen til, at du ikke må bruge streamingtjenesterne er, at de ikke har en aftale med pladeselskaberne omkring det.

Koda er i princippet fuldstændig ligeglad, hvilken kilde du bruger til musikken – om det er en cd eller et 24 mands marchorkester. Er musikken beskyttet af dem, skal du betale. Men de agerer altså heller ikke politimænd over, hvor musikken kommer fra.

Må jeg bruge numre købt i Itunes i butikken?

Det er ærligt talt en gråzone. Med Itunes egne ord: “Det er ikke liiiige et spørgsmål, vi har fået før…” – men anbefaler, at du læser deres “vilkår for brug” (som de så åbenbart ikke har styr på selv.) Jeg skal spare dig for min tolkning og lade det være op til dig selv at vurdere.

Igen – det er udenfor Koda’s regi. De er kun interesserede i, om musikken er beskyttet eller ej. Ikke hvor den kommer fra.

Må jeg kopiere købte cd’er og lægge ind på computeren i butikken?

Ja, det er en del af din aftale med KODA. Du kan læse mere om det i selve aftalen. http://kunde.koda.dk/priser-og-musi…. Kig under vilkår og priser for at få et overblik over detaljerne i aftalen.

Må jeg stille en pladespiller op og spille mine gamle plader?

Det må du ihvertfald. Bare husk at vende dem!

Skal jeg betale afgift, hvis jeg kun spiller udenlandsk musik?

Ja, det skal du. Der er ingen forskel på om du spiller dansk eller udenlandsk musik. Koda håndhæver udenlandske søsterselskabers interesser i Danmark.

Må jeg spille livemusik i butikken?

Ja, du må gerne have et orkester eller en solist til at spille i butikken. For eksempel til en fødselsdag eller anden begivenhed.

Men du skal være opmærksom på, at der gælder andre regler for livemusik.

Kort fortalt afregner du pr arrangement, og det skal opgives hvilke numre, der spilles (det plejer bandet at gøre), når du har livemusik i forretningen.

Du kan læse om regler her: http://kunde.koda.dk/priser-og-musi…. Kig under vilkår og priser for at få et overblik over detaljerne i aftalen.

Skal jeg betale til Koda, hvis jeg kun afspiller min egen musik?

Ja, spørgsmålet kom op – så jeg svarer på det. Hvis du selv har skrevet numrene og de er registreret hos Koda kan du bede om at blive fritaget for afgift. Det er almindeligt, hvis du for eksempel præsenterer din egen musik på din egen hjemmeside. Hvis du har indspillet andres numre i din egen version er sagen en anden – så skal du betale afgift.

Skal jeg fortælle, hvilken musik jeg spiller i forretningen?

Nej. Kun hvis du har livemusik i butikken. I det tilfælde skal du (eller den optrædende) dokumentere, hvilke numre der bliver spillet. Ellers ikke. Bortset fra du skal kunne dokumentere, hvis musikken ikke er beskyttet af Koda.

Må jeg bruge musikken, jeg spiller i butikken, i radioreklamer?

Som udgangspunkt: Nej!

Du skal ihvertfald have lov først af komponisten (eller hans/hendes forlag) til at bruge et nummer kommercielt – det vil sige i radio-, tv- eller biografreklamer. Hvis det er en kendt kunstner, er det ofte ret dyrt.

Men da det jo er en rigtig god idé, at der er sammenhæng mellem lyden i din butik og i reklamerne for den, kan du jo overveje at tænke modsat: Genbrug musikken fra dine radioreklamer i butikken. Så skaber du sammenhæng.

Hvad koster det så – og kan det betale sig?

Kan musik i butikken betale sig?

Med andre ord: Kan det betale sig at betale Koda-afgift, købe lydudstyr og lægge tid og kræfter i at vælge den rigtige musik? Det korte svar er: Ja for pokker!

Det lange svar er:

  1. Al forskning viser, at musik i butikken betaler sig
  2. Det er ikke dog al musik, der virker lige godt (for eksempel har hitmusik fra radioen vist lige præcis nul effekt)
  3. Til gengæld har den “rigtige” musik vist flere vilde effekter – her er bare tre:
    1. Det rigtige tempo i musikken kunne øge omsætningen med 38%!
    2. Skift af musik fik 75% til at ændre valget mellem to næsten ens produkter
    3. “Finere” musik fik kunder til at købe dyrere varer
  4. Du skal derfor arbejde målrettet med at sammensætte musik til butikken.

Men først skal du have et overblik over, om det kan betale sig i din egen butik. Det kan du få med denne beregner: https://www.mindmovingmusic.dk/kan-musik-betale-sig-butikken

I den simple beregner taster du størrelsen på din butik ind sammen med ca. den årlige omsætning og får overblik over alle relevante udgifter – og potentiel indtjening ved at bruge beskyttet musik.

Hvor meget skal jeg betale til KODA?

2017 priser: Hvis butikken er under 240 m2 koster det 979,2,- per kvartal. Er den over 240 m2 koster det 4,08,- per kvadratmeter per kvartal. Du kan få det præcise tal i beregneren jeg lige nævnte – eller se mere her: http://kunde.koda.dk/priser-og-musi…

Kig under vilkår og priser for at få et overblik over detaljerne i aftalen.

Du skal være opmærksom på, at der kan være afvigelser fra priserne, hvis du for eksempel har café tilknyttet, du kun spiller musik i en del af butikken e.l.

KODA anbefaler derfor altid, at du kontakter dem, før du laver en aftale.

Hvad skal jeg betale, hvis jeg har en kombination af café og butik?

Hvis du både har en butik og café under samme tag, gælder der særlige regler. Det kræver, at du laver en specialaftale med KODA (ofte kan du spare penge). Kontakt dem for at høre mere.

Hvad skal jeg betale, hvis jeg har flere butikker?

KODA afgiften gælder pr butik. Kontakt derfor KODA for at høre om muligheden for at lave en samlet aftale, hvis du har flere butikker.

Kontakter KODA mig, eller skal jeg kontakte KODA?

Det er dit eget ansvar at kontakte KODA. Men KODA har også konsulenter, der tager rundt i landet og besøger butikker – ofte uanmeldt.

Du kan nemt lave en aftale via selvbetjening på hjemmesiden: http://kunde.koda.dk/priser-og-musi… (med prisberegner). Kig under vilkår og priser for at få et overblik over detaljerne i aftalen.

Men hvis du er i tvivl om det mindste, anbefaler KODA du kontakter dem direkte

Hvornår skal jeg lave en aftale med KODA?

Du skal have en aftale med KODA fra den første dag, du starter med at spille musik i din butik. Det gælder uanset, om det er radio spillet på en minihøjtaler i hjørnet af butikken eller specielt konstruerede playlister spillet over avanceret lydudstyr.

Hvad kan der ske, hvis jeg ikke laver en aftale?

KODA kommer ikke og låser sig ind, som der ellers går rygter om – de er ikke et musikpoliti. Men du kan risikere at skulle betale bagud.

Normalt plejer det ifølge Koda at foregå sådan her:

  1. Koda kommer på et venligt og uanmeldt besøg. Hvis de konstaterer, der bliver spillet musik, vil de henvende sig til dig med henblik på at lave en aftale.
  2. Koda kommer på et opfølgende besøg. Hvis der stadig ikke er en aftale og musikken stadig spiller vil – nok lidt mere indgående – opfordre til at få lavet den aftale
  3. Hvis der endnu ikke bliver lavet en aftale ved andet besøg og Koda konstaterer, der stadig bliver spillet musik, sender de en regning. Som udgangspunkt gældende fra 1. besøg og med et 50% gebyr oveni.
  4. Koda kan også finde på at tjekke facebook, aviser osv. Og hvis de konstaterer, du for eksempel har haft livemusik eller andet du har reklameret for – så vil startdatoen for musik blive rykket, så div. arrangementer også er omfattet. Der er dog en forældelsesfrist på 3 år – så du kan max. få regning for 3 år.

KODA har desuden konsulenter, der besøger butikker uanmeldt.

Hvad betaler jeg egentlig til? Musikken er jo lavet, købt og betalt?

Du betaler for at få lov til at bruge musikken i det offentlige rum. Her helt specifikt til at gavne din egen forretning. Det sikrer desuden, at kunstnerne får penge for deres arbejde.

Du kan læse mere om, hvorfor du skal betale og hvad pengene går til på KODA’s hjemmeside. http://kunde.koda.dk/spoergsmaal-og…

Hvad er forskellen på KODA og licens?

Licens og KODA afgift kan godt minde lidt om hinanden – men er alligevel to meget forskellige størrelser.

Medielicens dækker de produktionsomkostninger, der er forbundet med at lave radio og tv, som du kan se gratis. Kodaafgiften dækker retten til at bruge musikken offentligt og til at sikre kunstnerens ophavsret.

Ganske enkelt betaler du for at få lov at bruge musikken, som komponisten har lavet til at gavne din egen forretning. Så hvis du hører licensbetalt radio i butikken (hvad jeg absolut ikke vil anbefale), skal du altså både betale licens og KODA afgift.

Ok – men hvordan får jeg så lavet en aftale med Koda?

Det var en af de nemme…

Telefon: 33 30 63 80, Email: kunde@koda.dk

eller via hjemmesiden: https://kunde.koda.dk/

Hvordan lærer jeg om, hvilken type musik, der virker bedst i butikken?

Koda rådgiver af princip ikke om, hvilken musik, der vil virke bedst i butikken. Måske fordi Mads Langer, som er Kodamedlem, nok ville blive lidt træt, hvis Koda anbefalede, der skulle spilles Rasmus Seebach, som også er medlem.

Så hvis du gerne vil lære, hvordan musik påvirker dine kunder og hvordan du målrettet kan bruge det i din butik, så tag et kig på mit kursus Musik i Butikken

Det er et kursus, der gennemgår det hele fra A-Z, så du sidder tilbage med en stram, effektiv musikstrategi for din butik. Og selvom det er baseret på viden fra dokumenteret forskning har jeg fået at vide, at det er ret underholdende og let at gå til.

Jeg håber du fik svar på relevante spørgsmål. Mangler der spørgsmål/svar – skriv til mig, så vil jeg forsøge at svare: info@mindmovingmusic.dk

Og gå så igang med at spille noget ordentligt musik derude! Du bliver glad for det!

Musik øger omsætningen i butikken - få 5 tips til at gøre det selv
0

About the Author:

Jeg er ekspert i, hvordan musik påvirker os som mennesker og i at udnytte virkningen af musik. Jeg kan derfor rådgive dig til at bruge musikken til at opnå en bestemt virkning.
  Læs også
  • No related posts found.

Add a Comment


UA-55959020-1