Posted by:

Musikkens tempo påvirker opholdstid og omsætning 

Musikkens tempo kan være afgørende for opholdstid og omsætning i butikken eller restauranten.

Tempoet i musikken smitter nemlig. På dansegulvet giver det hurtige tempo folk lyst til at danse og bevæge sig i takt. I yogastudiet har det langsomme tempo en afslappende og afstressende effekt.

I butikken kan tempoet være afgørende for, hvor længe dine kunder bliver i butikken og for antallet af varer, de lægger i kurven. Faktisk har musikkens tempo vist sig at have imponerende stor betydning på at kunne øge omsætning - helt op til 38 %!

Omvendt kan det forkerte tempo få dine kunder til at forsvinde alt for hurtigt ud af butikken.

Derfor er det vigtigt at få styr på tempoet på musikken i butikken!

 

Tempoet påvirker kundernes ubevidste hjerner

Musikkens tempo påvirker nogle af de allerældste dele af hjernen samt dens center for bevægelse. Derfor går pulsen og åndedrættet op og ned, når musikken skifter tempo. Det er også derfor, du uden at tænke over det, får lyst til at bevæge dig, når musikken går hurtigere.

Dine kunder vil derfor - helt uden at være bevidste om det - begynde at bevæge sig i tempo til den musik, du spiller i din butik. Langsommere hvis tempoet er lavt, og hurtigere hvis tempoet er hurtigt.

I flere forskningsforsøg var kunderne derfor længere tid om at bevæge sig igennem et supermarked, når tempoet i musikken blev sat en anelse ned. De havde nu mere tid til at ose og lægge varer i kurven. Og omsætningen steg altså markant.

Det samme har været vist i restauranter, hvor folk bruger længere tid på måltidet og salget af drikkevarer derfor stiger, når musikken går langsomt.

Tempoet i musik smitter. Musik med et lavt tempo får dine kunder til at gå langsommere. Så får de mere tid til at kigge på dine varer – og lægge dem i kurven - og så stiger omsætningen.

Andre gange kan et hurtigere tempo i butikken være den bedste løsning. Et højt tempo kan få kunderne til at bevæge sig hurtigere gennem butikken. Så hvis du gerne vil have, at kunderne skynder sig lidt med afslutte købet og komme videre, kan et højt tempo derfor være løsningen.

Hos MIND MOVING MUSIC arbejder vi målrettet med at udnytte blandt andet effekten af musikkens tempo til bedst muligt at styre kundeflowet i butikken på forskellige tidspunkter af dagen og ugen.

P.s. effekten med de 38% - den blev kun opnået, når forskerne kombinerede et langsomt tempo med en trist følelse i musikken. Det er derfor nødvendigt at kombinere flere af de effekter, som musik kan give, før det giver en effekt. Den kombination kalder vi for Musikalsk Fit.

0

Add a Comment


UA-55959020-1