Hvordan påvirker musikgenren kunderne?

Posted by:

 MIND MOVING MUSIC arbejder ud fra den nyeste forskning omkring musik og hjernen. Den viden bruger vi til at hjælpe andre med at udnytte de stærke effekter af musik: Butikker og restauranter til at øge opholdstid og omsætning Effektive reklamefilm og lydbranding for virksomheder Formidling af viden gennem workshops, foredrag og kurser

Virker rock eller klassisk bedst på kunderne? Læs her og få svaret.

Musikkens stilart bestemmer - uafhængigt af den personlige smag - hvordan dine kunder opfatter din butik.

  • Opfattes butikken som eksklusiv eller discount?
  • Er den fin eller knapt så fin?
  • Er den højtidelig, uformel eller noget midt imellem?

Som samfund har vi en overordnet fælles opfattelse af bestemte musikstilarter. Klassisk musik vil således generelt blive opfattet som finere og mere eksklusivt end hård punkmusik.

Det er fordi musikkens stilart udløser en kulturel association. Det vil sige en opfattelse, som deles af de fleste mennesker - uanset deres musiksmag - fordi det er blevet præget ind over tid.

Samtidig er det sådan, at dine kunders hjerner er "dovne". Hjernen skal hele tiden bruge kræfter på at fordøje alle de indtryk den får gennem sanserne. Derfor elsker den de nemme løsninger, for så skal den ikke bruge energi eller bevidsthed på at behandle indtrykkene.

Det er her du kan udnytte den kulturelle opfattelse af musik, som er præget ind i kundernes hjerner i forbindelse med stilarten og udnytte det når dine kunders hjerne skal drage lynhurtige og ubevidste konklusioner omkring hvordan din butik, restaurant skal opfattes eller hvilke af dine produkter de vil får lyst til.

Fun Fact

Ved at spille klassisk musik i undergrundsbanen har politiet i London fået mindre at lave.

Den klassiske musik har fået røveri til at falde med 35%, vold mod personale 25% og hærværk 37%.

Samme trick brugtes på Københavns Hovedbanegård, hvor der konstant blev spillet klassisk musik ved indgangen mod Istedgade. Af en eller anden grund er de holdt op - måske efter kvarteret er blevet lidt "pænere"?

Musikkens stilart kan mere end at virke som et effektivt middel mod vold og hærværk.

Det kan bruges til at påvirke dine kunders adfærd i butikken og endda til at skabe mere omsætning af specifikke produkter. Om det skal være rock eller klassisk afhænger helt af, hvilken effekt musikken skal give.

Forskning har vist, at musikkens stilart:

  • Opfattes forskelligt af mænd og kvinder
  • Ændrer dine kunders opfattelse af stemningen i din butik
  • Påvirker valget af produkter
  • Gør at kunder vil betale mere for de samme produkter

Læs mere i næste indlægget "Hvad betyder musikkens stilart for omsætningen? Del 2 

P.s det er i det indlæg, du får svaret på, hvorfor manden på billedet med de to forskellige vinflasker, vælger den dyre tyske vin han står med i hånden...

Få musik i butikken, der påvirker dine kunders adfærd - og din bundlinie - positivt.

RETAIL NOW

Lær mere om hvordan musik virker i retail

25/8 2020 kl. 9-12 på Børsen

0
UA-55959020-1